Odkrywaj z nami nową rzeczywistość.
Mierzenie wpływu zmian w designie w bezpośrednim przełożeniu na upragnioną konwersję jest niewątpliwie wartościowe, łatwo dostępne, niedrogie i szeroko wykorzystywane, także przez gigantów takich jak Amazon czy Google. Po co organizować badania dla kilku osób, skoro możemy zebrać dane od tysięcy nie wstając od biurka?
W testach A/B tworzymy dwie wersje wybranego elementu strony i wyświetlamy je losowo monitorując reakcje użytkowników, najczęściej posługując się miernikami ilościowymi jak np. liczba kliknięć i sprawdzamy, który wypada lepiej. Testujemy na sporych grupach użytkowników, wynikiem są proste do porównania wartości procentowe. Wymieńmy kilka zalet:
Ma to sens, prawda? Wiemy dokładnie np. który przycisk częściej wybierają użytkownicy, z jakim nagłówkiem ten sam artykuł jest czytany częściej. Mamy na to dowody i wykresy.
A/B testy to solidne narzędzie, kiedy wykorzystywane jest we właściwy sposób. Warto jednak mieć świadomość czego testy A/B nie robią lub co robią pozornie.
W testach z użytkownikami nie zgadujemy, ale obserwujemy, pytamy i na tej podstawie wnioskujemy. Możliwość zadania pytania, obserwacji reakcji, mimiki, pozwala na zidentyfikowanie źródeł problemów, czy dostrzeżenie ich tam gdzie się nie spodziewaliśmy (mamy tu na myśli zarówno naszych klientów, jak i nas samych, projektantów).
Jeżeli wolisz pozostać w błogiej niewiedzy, uważasz, że wyjątkowo trafnie się domyślasz, lub gdy Twoja strona ma służyć głównie Tobie samemu – nie rób testów!
Pamiętajmy też, że testy A/B doskonale uzupełniają badania jakościowe. Gdy zaangażowanie firmy w rozwój User Experience wzrasta do poziomu kiedy regularnie prowadzi się badania użytkowników, testy A/B na pewno powinny również zagościć w zestawie wykorzystywanych narzędzi.
Więcej o samych testach z użytkownikami możesz przeczytać na naszej stronie:
Case study Wesele z klasą
Testy z użytkownikami
Test czy fokus?
Źródła:
https://www.nngroup.com/articles/ab-testing-and-ux-research/
https://www.nngroup.com/articles/putting-ab-testing-in-its-place/
https://www.webdesignerdepot.com/2015/09/lies-damned-lies-and-ab-testing/