make it fresh

Odkrywaj z nami nową rzeczywistość.

24.01.17

Kim są moi klienci? Czyli dlaczego wiedza o użytkowniku pomaga tworzyć produkty gwarantujące sukces.

Kim są moi klienci? Czyli dlaczego wiedza o użytkowniku pomaga tworzyć produkty gwarantujące sukces.

W czasach ogromnej konkurencji wielcy gracze rynku stawiają na sprzedawanie emocji i wrażeń zamiast zwykłych produktów. Telefony nie są już telefonami, a nowoczesnością i designem, kredyty oferuje się pod postacią pewności i bezpieczeństwa, a napoje gazowane sprzedaje się jako radość i wspólne chwile. Wiemy już, że to działa, również w przypadku produktów interaktywnych. Coraz więcej czasu i energii inwestuje się bowiem w projekty, które wywołują w użytkownikach pozytywne emocje, ponieważ to właśnie one mają szansę odróżnić nas od konkurencji i skutkować lojalną postawą klientów. 

W jaki sposób jednak dowiedzieć się, jakich wrażeń oczekują od naszego produktu jego odbiorcy? Skąd wiedzieć w jakich sytuacjach będą korzystać z serwisu, a tym samym jakie funkcjonalności są najistotniejsze z ich punktu widzenia? Jak dopasować komunikację na stronie aby nie tylko zostać zrozumianym, ale również zachęcić do interakcji?

Odpowiedzi jest wiele, ponieważ informacje o użytkowniku płyną z różnych źródeł. Najpewniejszym z nich jest oczywiście spotkanie z realnym użytkownikiem produktu i zebranie informacji o jego zwyczajach, oczekiwaniach i obawach. To tak zwane badanie potrzeb wykonywane przez specjalistów User Experience przed przystąpieniem do samego projektowania lub redesignu serwisu. Zdecydowanie się na nie pozwala na skrojenie serwisu dokładnie pod końcowego użytkownika, gwarantując tym samym wyróżnienie się na tle konkurencji i osiągnięcie sukcesu.

Choć nie ma wątpliwości, że wiedza płynąca bezpośrednio z wywiadu z naszym klientem jest tą najbardziej wartościową, to należy wyraźnie zaznaczyć, że istnieją również inne metody pozyskiwania wiedzy o użytkownikach, a każda z nich jest na swój sposób wartościowa. Niewielka ankieta dostępna w serwisie, służąca do jego oceny lub zebranie zapytań docierających do helpdesku również niosą za sobą cenną wiedzę oraz pomagają udoskonalić produkt i dopasować go do oczekiwań realnych odbiorców.

Dobrą praktyką jest również podpięcie narzędzia analitycznego do swojego serwisu, jednak informacje, które dzięki temu otrzymamy będą zgoła inne niż te możliwe do uzyskania w powyższych profesjonalnych lub partyzanckich metodach. Zdobycie danych demograficznych może być dobrym punktem wyjścia do dalszych badań, jednak zastanowienie się nad tym, co użytkownik lubi lub co go frustruje zdaje się być bardziej przydatną kwestią w rozważaniach na temat projektowania. 

Jeśli planujesz redesign funkcjonującego już serwisu, chcesz utworzyć dla swojej strony aplikację lub wychodzisz z nowym produktem na rynek i pozyskałeś już choć niewielką wiedzę na temat użytkowników, koniecznie zaplanuj warsztat UX z naszymi projektantami. Niezależnie od posiadanych przez Ciebie informacji pomożemy Ci uporządkować posiadane zasoby i wskazać najlepszy kierunek projektu. Dzięki konkretnym ćwiczeniom warsztatowym i solidnemu przygotowaniu naszych specjalistów wspólnie z Tobą i Twoim zespołem zdefiniujemy problemy jakie występują lub przypuszczalnie mogą wystąpić oraz skutecznie je rozwiążemy. Zbudujemy persony oparte na informacjach o realnych użytkownikach oraz podejmiemy się sortowania kart, co pomoże nam zbudować prostą i intuicyjną architekturę informacji na stronie. Dodatkowo, zastanowimy się, jakie cele ma spełniać produkt oraz jakimi wartościami kierują się jego odbiorcy. Podejmiemy próbę pełnego zrozumienia użytkownika, co następnie pomoże nam zaprojektować produkt, który będzie dla Twoich klientów satysfakcjonujący. Słowem – zadbamy o pozytywne emocje użytkowników oraz o ich lojalność i sympatię w kierunku Twojego serwisu. Ty natomiast będziesz mógł mieć pewność, że kierunek rozwoju Twojej działalności przyniesie pożądane rezultaty.